Dagens samhälle

Hej alla därute!

Det var ett bra tag sen bloggen uppdaterades och egentligen finns det inga ursäkter för det. Ett nytt år kommer med nya ansvar helt enkelt och det kan ibland medföra vissa komplikationer.
Men hjulen för våran teatergrupp fortsätter rulla på och det kommer ske mycket nytt och roligt den kommande våren!

Men anledningen till varför jag skriver idag är pga en helt annan sak. Ingen har väl undgått de senaste dagarnas rapporter om sextrakasserier inom scenkonstens värld.
Jag har haft turen att jobba med så bra människor på otroligt bra Teaterscener runtom i Göteborg att jag själv aldrig stött på något sånt här.

Men nu är det alltså uppdagat och det är förstås helt förskräckligt av obeskrivligt många anledningar men framförallt för att ingen antagligen har vågat gå ut med det innan.
Därför blev jag (och många med mig) otroligt förbannad när jag läste Tomas Forsers krönika där han på nåt sätt bara smetar över det här som om det bara var ett alldagligt problem.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.312706-tomas-forser-sexkrankning-var-gar-gransen-

Har du inget vettigt att säga, säg inget alls!

Jag hoppas verkligen att han kommer ångra att han skrev den här krönikan när han insett vad har egentligen har sagt. Precis som en nära vän och teaterkollega sa i ett tidigare uttalande "tänk t ex judar istället för kvinnor, eller tänk apartheid och att han uttalar sig om svarta".

Skulle det helt plötsligt vara ok att känna sig kränkt på en arbetsplats?
Han verkar inte vilja ta ställning överhuvudtaget utan mer bara visa för alla att såhär är det och tjolahopp, nu kommer sporten!

Det ska aldrig finnas någon som helst ursäkt för att på något sätt ofreda en människa. Men uppenbarligen så lyckas alltid personen i fråga som utfört ett sådant komma undan med att på nåt sätt skuldbelägga offret i fråga.
Och det gäller i alla sådana här sammanhang, speciellt ute i vardagen.


Inte undra på att man inte orkar stå upp för sin egen rätt när inte ens lagsystemet tar en på allvar och hjälper till när man är som mest sårbar.

Fyfan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0